Wagonik
Suzuki Wagon R+ 4WD
 

    Suzuki Wagon R+ to bliźniak Opla Agili. Z zewnątrz samochody te są niemal nie do odróżnienia, inny grill z logo producenta, inne umiejscowienie tylnej tablicy rejestracyjnej. Największa różnica tkwi w układzie jezdnym, bo Suzuki Wagon R+ oferowany jest z napędem na wszystkie koła. I właśnie taki model trafił do naszej redakcji na jazdy testowe.

    Na pierwszy rzut oka Wagon R+ wygląda trochę jak zabawka: wysokie dwubryłowe nadwozie o zagubionych proporcjach na małych kołach. Okazuje się jednak, że felgi są 14-calowe, ale ogumienie o niskim profilu 165/60 sprawia takie wrażenie. A należy tu dodać, że nasz egzemplarz wyposażony był w obręcze z lekkich stopów... chromowane! Ale to jedyny przejaw luksusu w tym pojeździe.

    Wnętrze Wagona R+ jest ubogie aż do bólu, błyszczące czarne plastiki na desce rozdzielczej i drzwiach sprawiają kiepskie wrażenie, podobnie jak tapicerka foteli i pozostałe elementy wnętrza. Na szczęście lusterka zewnętrzne sterowane są elektrycznie, podobnie jak szyby w drzwiach przednich. Na desce rozdzielczej znajdziemy tylko najważniejsze informacje, za to podane w sposób czytelny. Pod kierownicą wygospodarowano trochę miejsca na półkę na drobiazgi, przed pasażerem znajduje się druga półka oraz niezbyt pojemny schowek. Przed dźwignią zmiany biegów znalazło się miejsce na dwa uchwyty na napoje. Całość wnętrza dopełniają dwie poduszki powietrzne i trzy zagłówki z tyłu, choć dla środkowego miejsca przewidziano jedynie biodrowy pas bezpieczeństwa.

    Miejsca wewnątrz Wagona R+ nie jest za dużo, na szczęście nadwozie jest wysokie i pozwala znaleźć trochę przestrzeni dla czterech dorosłych osób. Komfort podróżowania nie jest wysoki, ale i tak lepszy, niż mogłoby się to wydawać. Wagon R+ to mikrovan, przestrzeń bagażowa tego autka wynosi 1250 litrów, ale dopiero po złożeniu niesymetrycznie dzielonej tylnej kanapy. W ich normalnej pozycji pojemność bagażnika jest rzeczywiście "mikra": 240 litrów. W ściankach bocznych bagażnika są jednak dodatkowe wnęki z siatkami przytrzymującymi drobiazgi. Możliwości przewozowe Wagona R+ zwiększa jedynie wysokość przestrzeni ładunkowej.

    Dobra, dość tego narzekania, bo autko Suzuki ma swoje mocne strony. Silnik jest mały ale żwawy, z pojemności 1,3 litra wyciśnięto 76 KM i to wystarcza, by czteronapędowe auto rozpędzić do setki w 12,8 sekundy. Prędkość maksymalna to tylko 150 km/h, ale i samochód nieduży, trudno oczekiwać od pojazdów tego typu osiągów sportowych. Za to trzeba przyznać, że Wagona R+ prowadzi się bardzo dobrze, sztywne zawieszenie i stały napęd na cztery koła sprawia, że samochód zachowuje się na drodze bardzo poprawnie i przewidywalnie. Gorzej z pokonywaniem dziur na naszych wspaniałych polskich drogach, dość nieprzyjemnie odczujemy każdą wyrwę czy uskok nawierzchni.

   Kolejną mocną stroną Wagona R+ jest stały napęd na cztery koła. Oprócz wspomnianego już dobrego zachowania na szosie, małe Suzuki świetnie sprawuje się również na bezdrożach. Oczywiście nie ma tu mowy o pokonywaniu prawdziwych przeszkód terenowych, ale własności "off-roadowe" mikrovana ograniczone są jedynie małym prześwitem i oczywiście brakiem reduktora. W błocie czy piachu autko radzi sobie bardzo dobrze, bez specjalnego problemu wyjeżdża z grząskiego terenu. Zdecydowanie widać, że należy do tej samej rodziny co Samurai czy Vitara.

    Cena Suzuki Wagon R+ 4WD nie jest mała, prawie 45 tysięcy za niewielkie autko to spora kwota, za ABS trzeba tu dopłacać. Ale z drugiej strony gdzie za takie pieniądze kupimy samochód z napędem na cztery koła i chromowanymi felgami (nawet jeśli te ostatnie wymagają dopłaty), który na dodatek da się przekształcić w małe autko dostawcze?

Michał Nejbauer

fot. Maciej Medyj

Skomentuj ten artykuł na naszym Forum dyskusyjnym.

        Dane techniczne:

Silnik

benzynowy

typ / liczba zaworów
R4 / 16
pojemność
1.298 cm3
moc maksymalna / obr/min
56 kW (76 KM) / 5500 obr/min
moment obrotowy
115 Nm / 4250 obr/min
położenie

poprzeczne z przodu

napęd
4x4
Skrzynia biegów

5 - manualna

Osiągi (fabryczne) 
prędkość maksymalna
150 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h
12,8 s
Zużycie paliwa (fabryczne) 
miasto/trasa/średnie
8,7/5,6/6,7 l
Wymiary 
długość / szerokość / wysokość
3500 / 1620 / 1705 mm
rozstaw osi
2360 mm
Masa własna / dopuszczalna
1015 / 1465
Pojemność bagażnika
240 / 1250 l
Pojemność zbiornika paliwa
41 l
Cena
44.900,00 zł
 
Powrót na stronę główną