Z mocnym, polskim akcentem

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D 180

Michał Nejbauer, fot. Maciek Medyj

Po raz pierwszy Corollę Verso testowaliśmy ponad półtora roku temu, w wersji z benzynowym silnikiem 1.8 ("Orient Express"). Od tamtego czasu w siedmioosobowej Toyocie niewiele się zmieniło, ale do napędu doszły nowe silniki, w tym najmocniejszy diesel 2.2 D-4D 180 o mocy 177 KM. I właśnie tę wersję gościmy w niniejszym teście.

Sylwetka Corolli Verso nadal kojarzy się bardziej z wysokim hatchbackiem niż ociężałym minivanem. Co prawda srebrne relingi na dachu zdradzają trochę przeznaczenie samochodu, ale z drugiej strony relingi dachowe są teraz po prostu modne, a otrzymują je nawet samochody, które ledwie mieszczą cztery osoby, jak choćby pewien dobrze sprzedający się model włoski. Corolli Verso relingi te dodają powagi i optycznie podwyższają nadwozie.

Wnętrze utrzymane jest w stylu Toyoty: dużo plastiku dobrej jakości i poprawnie spasowanego, a także mnóstwo schowków, wygospodarowanych wszędzie tam, gdzie się tylko dało - w samej desce rozdzielczej znajdziemy ich trzy. We wszystkich czterech drzwiach kieszenie wyprofilowano tak, by pomieściły i przytrzymały napoje. Przed kierowcą mienią się seledynem ładne i czytelne zegary oraz wygodna, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą. Silnik uruchamia się i zatrzymuje przyciskiem na desce rozdzielczej, po umieszczeniu w gnieździe elektronicznego kluczyka. Srebrna konsola środkowa zawiera bardzo prosty panel sterowania automatyczną klimatyzacją oraz potężny, ruchomy wyświetlacz radia i nawigacji. Ale ekran ten spełnia jeszcze jedną funkcję: na nim właśnie wyświetlane są widoki z dwóch kamer zewnętrznych. Jedna kamera umieszczona jest z tyłu Corolli Verso, w osłonie z oświetleniem tablicy rejestracyjnej. I choć widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra, to trudno przecenić przy cofaniu pomoc kamery z liniami pomocniczymi. Ale jeszcze bardziej pomocna okazuje się kamera z przodu pojazdu, zamocowana tuż pod logo Toyoty. Poprzez pryzmat patrzy ona w dwie strony, prostopadle do kierunku jazdy, dzięki czemu kierowca ma możliwość obserwacji otoczenia gdy tylko kilka centymetrów samochodu wysuniętych jest poza przeszkodę.

Corolla Verso mieści aż siedem osób, choć trafniejsze byłoby określenie: pięć plus dwa. Przednie fotele są bardzo dobrze wyprofilowane, zarówno pod kątem wygody jak i trzymania bocznego. Trzy niezależne fotele rzędu środkowego nie mają juz tak dobrego trzymania bocznego, ale nadal zaliczyć je można do bardzo wygodnych, trzy osoby będą tu podróżować w wystarczająco komfortowych warunkach. Gorzej jest z dwoma fotelami w trzecim rzędzie, chowanymi w podłodze bagażnika: miejsca jest tu mało, na dodatek siedziska są cienkie i niezbyt wygodne. Najlepiej będą się na nich czuły małe dzieci w fotelikach.

Przy siedmiu osobach na pokładzie, możliwości bagażowe Corolli Verso są mizerne: zaledwie 63 litry. Lepiej jest, gdy schowamy dwa tylne foteliki, wtedy bagażnik ma już całkiem przyzwoitą pojemność niemal 400 litrów. Fotele środkowego rzędu można niezależnie składać, powiększają wtedy przestrzeń bagażową o płaskiej podłodze nawet do 1563 litrów - nie jest to może bardzo dużo, ale Corolla Verso ma zewnętrzne wymiary samochodu kompaktowego.

Pod maską naszej testowej Corolli Verso znalazł się najmocniejszy diesel w ofercie Toyoty, na dodatek produkowany w Polsce. Wysokoprężny silnik o pojemności nieco ponad 2,2 litra osiąga moc maksymalną 177 KM i moment obrotowy 400 Nm. Okazuje się jednak, że te świetne osiągi niezupełnie przekładają się na dynamikę jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy to może niezły wynik, ale początkowe rozpędzanie ze startu zatrzymanego nie rzuca na kolana. Powód jest dość prosty: o ile moc maksymalna dostępna jest już przy 3600 obr/min, to maksymalny moment obrotowy dostępny jest dopiero od 2000 do 2600 obr/min. Kiepskie wrażenie znika jednak po przekroczeniu 60-70 km/h, wtedy Toyota nabiera jakby drugiego życia i rozpędza się bardzo szybko. Krótko mówiąc: silnik 2.2 D-4D 180 rozczaruje miłośników sprintu spod świateł na skrzyżowaniu, za to zadowoli z nawiązką miłośników szybkiej i dynamicznej jazdy w długich trasach. To drugie zresztą wydaje się nam znacznie ważniejsze.

Skrzynia biegów ma 6 przełożeń do jazdy w przód, co jest już światowym standardem przy dieslach o mocy powyżej 130 KM. Przełożenia są dobrze dobrane, ale raczej pod kątem właśnie podróży w długich trasach. Sama praca skrzyni i lewarka nie pozostawia życzeń, jest wzorowa. Zużycie paliwa jest bardzo przyzwoite, trzeba się trochę namęczyć, by przekroczyć 10 litrów oleju napędowego na 100 km w jeździe miejskiej.

O zawieszeniu i hamulcach Corolli Verso nie ma potrzeby się rozpisywać, oba układy działają wzorowo i są świetnie dobrane do charakteru i osiągów samochodu, a samo zawieszenie jest bardzo udanym kompromisem pomiędzy komfortem i stabilnością, a przy okazji nieźle sobie radzi ze specyfiką polskich nawierzchni.

Toyota Corolla Verso jest więc nadal pełnokrwistym minivanem, wygodnym i bogato wyposażonym. Najmocniejszy silnik wysokoprężny wzmacnia tylko pozycję tego modelu, który nazwaliśmy niegdyś Orient Expressem, a dodatkową zaletą - na polskim rynku - jest produkcja tego silnika w naszym kraju, w wałbrzyskiej fabryce. Cena jest bardzo konkurencyjna, biorąc pod uwagę komfort podróżowania i całe 177 KM mocy wyciśniętych z oleju napędowego.

 
design nadwozia 46   silnik - moc / osiągi 46
design wnętrza 43   skrzynia biegów - przełożenia 47
ergonomia 47   skrzynia biegów - praca lewarka 49
wykończenie 43   zużycie paliwa 49
fotel kierowcy 48   zawieszenie - komfort 48
ilość miejsca z przodu 47   zawieszenie - prowadzenie 48
ilość miejsca z tyłu 46   hamulce 47
bagażnik standardowo 20   bezpieczeństwo bierne 47
bagażnik po rozłożeniu siedzeń 47   bezpieczeństwo aktywne 47
silnik - kultura pracy 49   cena 48
Suma punktów

912

0-299 - omijać z daleka

300-499 - kupować tylko w akcie desperacji

500-699 - znośnie, ale do ideału bardzo daleko

700-799 - nieźle, jednak producent mógłby lepiej się postarać

800-899 - dobry, choć warto rozważyć oferty konkurencji

900-1000 - bardzo dobry, polecamy bez zastrzeżeń

Wyniki testów

Toyota Corolla Verso

Ochrona kierowcy i pasażera:

Ochrona pieszych:

Ochrona dzieci:

Euro NCAP

model 2004

 Podstawowe dane techniczne:
 
 Silnik
wysokoprężny common rail
 układ / liczba zaworów
R4 / 16
 pojemność
2231 cm3
 moc maksymalna / obr/min
130 kW (177 KM) / 3600
 moment obrotowy / obr/min

400 Nm / 2000-2600

 położenie poprzecznie z przodu
 napęd na koła przednie
 Skrzynia biegów

6-manualna

 Osiągi (fabryczne)  
 prędkość maksymalna (km/h)
205
 przyspieszenie 0-100 km/h (s)
8,8
 Zużycie paliwa (fabryczne)  
 miasto / trasa / średnie (l/100 km) 8,5 / 5,8 / 6,8
 Wymiary i masy  
 dług. / szer. / wys. (mm) 4360 / 1770 / 1660
 rozstaw osi (mm)
2750
 masa własna / dopuszczalna (kg) 1540 / 2165
 pojemność bagażnika do 3 rzędu foteli / do 2 / do 1 - VDA (l) 63 / 397 / 1563
 pojemność zbiornika paliwa (l) 55
 Cena (wersja Sol / testowana Prestige) 109.700,00 zł / 122.700,00 zł