Audi A4 1.9 TDI kontra Mercedes C 180 - godni siebie rywale

    Wśród samochodów klasy średniej wyższej szczególnie na rynku niemieckim prym wiodą trzy marki: Audi, BMW i Mercedes. Spróbujemy się bliżej przyjrzeć dwóm liderom tego segmentu - Audi A4 i Mercedesowi C klasa.

    Do naszego porównania wzięliśmy model Audi A4 z wysokoprężnym silnikiem 1.9 TDI (130 KM) i Mercedesa klasy C z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 129 KM. Rzec by można, że nie da się porównywać samochodów z tak różnymi silnikami, mimo że moce mają niemal identyczne. Nie chodziło nam jednak o porównanie jedynie parametrów i osiągów. Chcemy zwrócić uwagę potencjalnym nabywcom co mogą otrzymać za zbliżoną cenę. A nasz test może choć trochę pomoże podjąć właściwą decyzję.

    Obydwa samochody są zupełnie nowymi konstrukcjami, choć nowa C klasa zadebiutowała na rynku w lecie 2000 a Audi na wiosnę 2001. Jednocześnie styliści Audi jak i Mercedesa poszli tą samą drogą, upodabniając te modele do swoich większych braci. Audi swoją stylizacją nawiązuje do modelu A6, a C klasa wzięła z S klasy to co najlepsze. Niektórzy nawet twierdzą, że C klasa to S-ka w pigułce. Rzeczywiście jest w tym sporo prawdy. Dynamiczna sylwetka o podobnym układzie świateł z przodu i z tyłu pojazdu. I tak jak w luksusowej S klasie dodatkowe kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych. W porównaniu z Audi Mercedes wydaje się optycznie lżejszy. A4 natomiast zwraca uwagę nie tylko "masywniejszym" nadwoziem, ale i większymi wymiarami.

Wnętrze Audi A4...
...i Mercedesa klasy C

    Wnętrza pojazdów to także wizytówki obu firm. W Audi niemal poraża wysoki poziom ergonomii i wykonania. Absolutnie wszystko jest tam, gdzie tego oczekujemy. Komputer pokładowy informuje na bieżąco o działalności wszystkich podzespołów. W przypadku gdy przepali się którakolwiek żarówka w samochodzie, natychmiast będziemy o tym powiadomieni. Komputer na pewno "nie da nam spokoju" jeżeli po dwóch godzinach podróży nie zrobimy sobie chwilowego odpoczynku. Wszystkie materiały użyte do wykończenia wnętrza są doskonałej jakości. Klimatyzacja jest dwustrefowa. Żadnych powodów do narzekań na ciasnotę nie będą mieli zarówno pasażerowie z tyłu jak i z przodu. Nie warto oczywiście wspominać o takich drobiazgach jak elektrycznie regulowane lusterka i szyby, choć w Audi szyby w tylnych drzwiach były już na korbkę.

Audi A4: ręczna regulacja fotela, elegancka prostota linii,
pięć biegów i biało-czerwone podświetlenie zegarów

    Ciężko też zarzucić coś Mercedesowi. Deska rozdzielcza zaprojektowana podobnie jak w mniejszym modelu A. Jest czytelna ale kilka elementów wyposażenia wymaga przyzwyczajenia. Z prawej strony kierownicy nie ma żadnej dźwigni, która pozwoliłaby obsługiwać wycieraczki, bo te włącza się przekręcając dźwignię z lewej strony kierownicy. Tam też jest druga dodatkowa do obsługiwania komputera pokładowego. Próżno szukać między fotelami dźwigni hamulca ręcznego. Do jego zaciągnięcia służy dodatkowy pedał a do zwolnienia dźwignia z lewej strony deski rozdzielczej. Jasne wykończenie wnętrza jest miłe dla oka, ale na dłuższy czas z pewnością niepraktyczne. I tutaj pasażerowie będą podróżowali komfortowo. Ciekawym rozwiązaniem w Mercedesie jest samoczynne włączanie i wyłączanie świateł mijania. Po zmroku, gdy wyłączymy silnik "odprowadzą" one nas do domu.

Mercedes C: elektryczna regulacja fotela, jasna tapicerka,
sześć biegów i tradycyjne podświetlenie zegarów

    Bagażnik w Mercedesie jest trochę większy - 455 litrów, w Audi 445. Natomiast pojemność zbiorników paliwa odwrotnie - w Audi 70 litrów oleju napędowego, w C klasie 62 litry benzyny, "czwórka" ma więc zdecydowanie większy zasięg.

Koło zapasowe Mercedesa
i zestaw naprawczy Audi

    W naszym A4 wyeliminowano koło zapasowe zastępując je zestawem do szybkiej naprawy w postaci specjalnej pianki (opcja - zamiast tego można otrzymać koło pełnowymiarowe lub dojazdówkę, wybór więc spory). W Mercedesie tradycja - zapasowe koło pełnowymiarowe.

    Silnik: wielkim atutem Audi jest jego 130-konna jednostka TDI. To zupełnie jak na nowo odkrycie silnika diesla. Wysoka kultura pracy, choć nadal słychać, że to diesel. Nie jest jednak zbyt hałaśliwy nawet tuż po jego uruchomieniu. Znakomita dynamika i osiągi biją na głowę benzynową konkurencję, o zużyciu paliwa nawet nie wspominając. Wygląda na to, że konstruktorzy Audi mogliby zafundować nam niedługo diesla WRC! Coraz częściej udowadniają bowiem, że Audi z silnikiem wysokoprężnym może być naprawdę szybkie, zostawiając daleko w tyle konkurencję. Mercedes niestety musi tutaj ustąpić. Oczywiście niezaprzeczalne jest to, że w Audi mamy turbosprężarkę a maksymalny moment obrotowy 285 Nm jest uzyskiwany już przy 1750 obr/min., podczas gdy w C klasie jest to 190 Nm przy 4000 obr/min. Rekompensuje nam to Mercedes wysoką kulturą pracy silnika i 6-biegową skrzynią, w której zmiany przełożeń wykonuje się niemal jak w "sekwencji".

    Nowe modele Mercedesa i Audi otrzymały nowoczesne zawieszenia, choć może to w A4 lepiej tłumi nierówności. Jest przy tym aluminiowe. Ogólnie należy stwierdzić, że obydwa auta prowadzą się bardzo dobrze.

    W naszym teście porównawczym żaden z samochodów nie wygrał. Nie chodziło tu o wyłonienie zwycięzcy, ale o porównanie dwóch różnych dróg, jakimi poszli producenci.
    Mercedes oddaje w ręce klientów samochód bardzo klasyczny, o tradycyjnych ale nowoczesnych rozwiązaniach. Poprawny silnik, wysoki komfort podróżowania, ale jednocześnie trochę braku dbałości o szczegóły, widać niestety, że jest to najtańsza limuzyna spod znaku trójramiennej gwiazdy. Zdecydowanie dla miłośników tradycji Mercedesa, na pewno nie rozczaruje.
    Audi stworzyło bardzo nowoczesną konstrukcję, zaprojektowaną i wykonaną precyzyjnie aż do najdrobniejszego detalu wnętrza. Aluminiowe zawieszenie pozwala na komfortową, ale jednocześnie sportową jazdę. Mało jest samochodów, które tak dobrze trzymają się drogi. Auto dla zwolenników szybkiej, bezpiecznej jazdy i... magii prowadzenia. Trudno bowiem przerwać jazdę i rozstać się z tym cackiem.

    Wybór zależy tak naprawdę od osobistych preferencji: czy zechcemy posiadać solidnie wykonane Audi czy też niezawodnego i sprawdzonego "zawodnika" na wszystkich dystansach, spoglądając od czasu do czasu na gwiazdkę na masce samochodu. Dlatego też nasz wybór nie jest jednogłośny: Norbert Szwarc - "Nie potrafię zdecydować, który samochód wolę. Obydwa są równie dobre". Michał Nejbauer - "Choć niewiele mogę zarzucić Mercedesowi to jednak zdecydowanie wybieram A4".

    Mercedesa C 180 udostępniła do testów firma Centrum Service Sp. z o.o.
C 180, jak i pozostałe modele Mercedesa, można nabyć w Warszawie w jej salonach sprzedaży:
ul. Omulewska 27
ul. Królewska 2
Al. Jana Pawła II 15.

Norbert Szwarc
Michał Nejbauer
fot. Rafał Nowak

    Dane techniczne:

 
Audi A4 1.9 TDI
Mercedes C 180
Silnik
turbodiesel R4
benzynowy R4 16V
pojemność
1.896 cm3
1.998 cm3
moc maksymalna / obr/min
96 kW (130 KM) / 4000 obr/min
95 kW (129 KM) / 5300 obr/min
moment obrotowy
285 Nm / 1750-2500 obr/min
190 Nm / 4000 obr/min
Osiągi (fabryczne)  
prędkość maksymalna
207 km/h
210 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
11,0 s
Zużycie paliwa (fabryczne)  
cykl miejski
7,4 l
13,9 l
cykl pozamiejski
4,4 l
6,8 l
cykl mieszany
5,5 l
9,4 l
Wymiary  
długość / szerokość / wysokość
4547 / 1766 / 1428 mm
4526 / 1728 / 1427 mm
rozstaw osi
2250 mm
2715 mm
Masa własna / dopuszczalna
1395 / 1945 kg
1455 / 1935 kg
Pojemność bagażnika
445 l
455 l
Pojemność zbiornika paliwa
70 l
62 l
Cena
27.300,00 EUR
29.879,00 EUR
 
Powrót na stronę główną